Zodiakin vapaaehtoiset ensi-iltatestaavat kävivät katsomassa ja kokemassa Alen Nsambun ja työryhmän NEON BEIGE -teoksen.
"Erityisesti minuun vaikutti tänään esityksen alun tilan kokemus, joka luotiin esiintyjän lisäksi äänimaailman, valojen, esitystekniikan sekä puvustuksen avulla. Niiden esitykseen luoma tunnelma kannatteli fiktiivistä ja unenomaista tunnelmaa siihen saakka kun se suoralla kontaktilla yleisöön tietoisesti purettiin/puhkaistiin."
"Oli hienoa kokea ihan alussa kuin astuneensa alukseen, joka nousi todellisuudesta unen maailmaan, jossa usvan keskeltä pimeydestä esiin piirtyi puvustuksen ja valon avulla hahmo, jonka sulava ja lopulta myös vaanivalla iikkeellään vangitsi huomioni. Jäin vain odottamaan esiintyjän uneliaiden silmäluomien fosforiväriä joka olisi loistanut pimeydestä vaanivalta tuntuvan kissaeläimen tavoin. Hieno tunnelmanluonti."
"Pääosin koin nautintoa esiintyjän sekä esityksen visuaalisuuden että musiikin saumattomasta yhteistyöstä. Minun teki mieli tanssia. Koin kyllä myös intimiteettirajani koettelua, esityksen eroottisvivahteisissa vaiheissa... "
"Koin myös rentoutuvani, sillä katsomo oli koostettu turvallisen ja intiimin kokoisena, se tarjosi minulle mainion paikan yksityisen ja hyvän katsojapaikan löytämiseen. Valitsin siis hyvän katsojapaikan :)"
"Jäin miettimään esityksen jälkeen identiteetin, ajan ja iän, yhteiskunnallisen paikan ja maailman hahmottamisen sekä vapauden että rajojen ilmaisemisen monimutkaista maastoa. Näiden nuorten tekijöiden kykyä sekä sen kyvyn hyväksyntää, jossa he antavat itsensä alttiiksi eri mentaalisten projisointien kohteena olemiseen, sekä tämän haastavan maaston tutkimista lempeydellä."
“Esityksessä oli hyvin paljon monenlaista. Esitys oli kuin synnytys, jossa käytiin läpi tähänastista historiaa. Kuinka hyväksyä se kuka on? Kysymys, jota me kaikki varmasti mietitään tasolla tai toisella, mutta valkoisille valtaväestön edustajille se on varmasti helpompaa.”
“Henkilökohtaisuuden intensiteettiä korostettiin vastakohtaisuuksien kautta läpi esitykseen. Tunnelma vaihteli haavoittuvasta röyhkeään, intiimistä ja yksityisestä tilan haltuunottoon - “Nyt jumalauta, tässä tämä on ja te katsotte tätä. Intensiteetti näkyi myös katseissa. Katse oli toisaalta dialoginen. Lempeä, haastava, kysyvä, hyökkäävä, huomiota herättävä, viekoitteleva."
"Yleisön ei annettu olla pimennossa, “turvassa” tai “sivusta seuraamassa”. Yleisöä haastettiin ja se tehtiin näkyväksi mm. valoilla. On vaikea puhua näistä asioista, mutta ei silti voi jäädä sivuun."
"Alun pitkä pimeys ja äänimaailma olivat vaikuttavia. Mihin esiintyjä menee, mitä katsojalle tapahtuu? Koin vahvoja tuntemuksia kun en nähnyt tarkasti mitä tapahtuu. Epämääräisyys on vaikeaa. Näyttämön rajoja sekoitetaan eikä katsomon ja esiintymisalueen rajat olleet selvät. Tilaa oli muutenkin käytetty vaikuttavasti. Tila oli intiimi tai puristettu. Yleisö oli ahtaalla ja esiintyjä tuli lähelle. Tämä korosti sitä, ettei omaa rooliaan katsojana voinut unohtaa."
"Yleisön reaktioitakin pääsi tämän katsomon ansiosta seuraamaan. Katsojat oli hyvin keskittyneitä. Yleisössä oli hämmästystä, synkkyyttä, naurua, kikatusta. Tunnelman muutokset esityksessä oli teräviä. Ilma imaistiin keuhkoista ulos juuri sillä hetkellä kun alkoi tulla kevyempää. Monesti kun katsoo tanssia niin ihmisyys tuntuu sen jälkeen paremmalta, mutta tässä tuli vähän puristava olo, että 'miksi tämä ihmisyys on näin vaikeaa'."
"Koin esityksen todella vapauttavan, että tämmöstä kun voi tehdä ja näin voi olla. Tämä vei mut yöelämään, minkä otamme usein kavereiden kanssa haltuun pukeutumalla. Alter egot ovat läsnä. Päivisin voit olla luokanopettaja ja öisin voit pukeutua vaikka myrkkymuratiksi. Erilaisuudesta on kaunista. Jos kaikki värit yritetään yhdistää tulee vain harmaata mössöä. Tässä esityksessä ei ollut harmaata."
"Esitys herätti kysymyksen: Miten sallia itselle ja muille kaikki puolet? Ihmisenä oleminen ei ole ainoastaan lempeitä katseita. Lopussa oli kiitollinen olo, että nämä tarinat sai tulla esille ja me saimme kokea tämän."
Alen Nsambun ja työryhmän NEON BEIGE Zodiak Stagella 26.4.–7.5.2024