The Disappearing Act on Yinka Esi Gravesin ensimmäinen sooloteos. Gravesin kokeellinen flamencoesitys yhdistelee tanssia, flamencoon pohjaavaa livemusiikkia, tekstiä ja livevideota ghanalaisen Concert Party -teatteriperinteen hengessä.

Teoksessa Graves ammentaa kokemuksistaan afrokaribialaisena flamencotanssijana sekä hänen taustaansa liittyvistä historiallisista ja representaation kysymyksistä. Häivyttäminen, näkymättömyys ja poissaolo muodostavat teoksen keskeiset teemat.

Teoksen valokeilassa on hahmo nimeltä La Lala, jota on innoittanut 1800-luvulla elänyt akrobaatti ja sirkustaiteilija Olga Brown. Brown on ikuistettu Edgar Degasin maalaukseen Miss La La at the Fernando Circus. Kolmiosaisessa esityksessä La Lala tutkii naamioitumisen ja kryptisyyden keinoin katoamisen ja näkyväksi tulemisen vuoropuhelua. Teos tarkastelee myös sitä, millaisia seurauksia alituinen torjumisen vastustaminen aiheuttaa.

Biologiassa kryptisyys (engl. crypsis) tarkoittaa eläimen kykyä sulautua ympäristöönsä ja välttää huomiota muilta eläimiltä. Tämä auttaa eläintä suojautumaan saalistajilta tai saalistamaan itse. Kryptisiin mekanismeihin kuuluvat esimerkiksi naamioituminen, yöaktiivisuus, maan alla eläminen ja mimikry eli kahden lajin samankaltaisuus.

Teoksessa esiintyvät flamencokitaristi ja improvisaation uranuurtaja Raúl Cantizano, hiphop- ja jazzvaikutteisia rytmejä luova rumpali Donna Thompson ja teoksen teemoista lyyrikoita ammentava flamencolaulaja Rosa de Algeciras. Taiteilijat työskentelivät teoksen parissa residensseissään Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Ranskassa.

Biot

Yinka Esi Graves on brittiläinen tanssi- ja flamencotaiteilija, joka tutkii taiteellisessa työssään flamencon ja afrikkalaisen diasporan nykytaidemuotojen yhteyksiä.

Graves opiskeli Madridin Amor de Dios -tanssikoulussa ja myöhemmin Sevillassa useiden arvostettujen taiteilijoiden, kuten La Lupin, Andrés Marínin, Yolanda Heredian ja Juana Amayan, johdolla. Hän on myös esiintynyt kansainvälisesti tunnettujen artistien, kuten Remedios Amayan ja Concha Buikan, kanssa.

Gravesin teokset ulottuvat näyttämöteoksista paikkasidonnaisiin esityksiin. Viime vuosina hän on tehnyt yhteistyötä tanssintekijöiden ja ajattelijoiden Nora Chipaumiren ja Ama Wrayn kanssa, mikä on auttanut häntä tarkentamaan taiteellista työtään.

Vuonna 2016 Graves teki merkittävän taiteellisen siirtymän luodessaan koreografi Asha Thomasin kanssa teoksen Clay, joka suuntasi hänet kohti tutkimuksellisempaa ja kokeellisempaa työskentelytapaa. Gravesin muihin merkittäviin teoksiin lukeutuvat Cia Marco Vargas y Chloé Brûlén kanssa luodut Cuerpos Celestes ja Origen sekä Dorothée Munyanezan kanssa luotu Mailles, joita on esitetty kansainvälisillä festivaaleilla.

Gravesin ensimmäinen sooloteos The Disappearing Act sai ensi-iltansa Nîmesin flamencofestivaalilla vuonna 2023 ja on sen jälkeen kiertänyt useilla kansainvälisillä festivaaleilla, joihin lukeutuvat muun muassa El Grec, La Bâtie-Festival de Genève, FIT de Cádiz, Festival Flamenco Alburquerque, Tanz im August ja Festival d’Avignon. The Disappearing Act tutkii monialaisesti näkymättömyyden ja häivyttämisen kysymyksiä mustan kokemuksen näkökulmasta. Graves piti teoksen teoreettiseen aineistoon perustuvan luennon The Disappearing Act: On Erasure Sevillan flamencobiennaalissa vuonna 2022. Hän valmistelee parhaillaan uusia projekteja, joiden ensi-illat ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Raúl Cantizano on ainutlaatuinen kitaristi, joka tutkii instrumenttinsa ja eri musiikkityylien rajoja. Hän on työskennellyt 2000-luvun innovatiivisimpien flamencoprojektien parissa ja tehnyt yhteistyötä tunnettujen artistien, kuten Niño de Elchen, Rocío Márquezin ja Andrés Marínin kanssa. Cantizanon uusin teos, Los Volublen kanssa yhteistyössä luotu Zona Acordonada, on kokeellinen audiovisuaalinen konsertti muokatulle flamencokitaralle. Teos sai ensi-iltansa Sevillan flamencobiennaalissa vuonna 2020 ja on sen jälkeen kiertänyt eri festivaaleilla Espanjassa.

Donna Thompson on Lontoossa asuva moni-instrumentalisti, rumpali ja laulaja. Hän on työskennellyt musiikkialalla yli kymmenen vuotta ja kehittänyt omintakeisen tyylin, jossa yhdistyvät saumattomasti moderni jazzimprovisaatio, afrorytmit ja indie soul -vaikutteet. Thompson on tehnyt yhteistyötä useiden arvostettujen artistien kanssa ja saanut taiteellaan näkyvyyttä kansainvälisesti.

Rosa de Algeciras on Algecirasista ja flamencotaustaisesta perheestä kotoisin oleva flamencolaulaja. Hän on valmistunut opettajaksi ja flamencolaulajaksi Sevillan Conservatorio Superior de Música Cristóbal de Moralesista. Rosa on Sevillan kuuluisan Tablao Los Gallosin vakiokasvo ja ollut mukana useissa eri ryhmissä, kuten Orquesta Andalusí Chekarassa, Varuma Teatrossa ja Salvador Távoran La Cuadrassa.

 


Koreografia / Konsepti / Tanssi: Yinka Esi Graves 
Musiikin johto: Raul Cantizano
Rummut: Donna Thompson
Laulu: Rosa de Algeciras
Valosuunnittelu: Carmen Mori
Puvustus: Stephanie Coudert
Tuotanto: María Gonzalez Vidal / Trans-Forma Producción Cultural

Ensi-ilta Nîmesin flamencofestivaalilla Ranskassa tammikuussa 2023.

Yhteistuottajat: Africa Moment, GREC 23 Festival de Barcelona, Centro Servicios Culturales Santa Chiara - Trento - Circuito de Danza Trentino / Alto Adige-Südtirol, Festival Flamenco de Nimes 2023.
Tukijat: Arts Council England, Horizon: Performance created in England, Bienal de Flamenco de Sevilla
Residenssit: Factoría Cultural- Instituto de Cultura y las Artes de Sevilla, Dance4 - Notthingham, Centro de Creación y Artes Vivas El Graner en Africa Moment’2 - Barcelona, Festival Flamenco de Nîmes, Bienal de Flamenco de Sevilla, Teatro de la Maestranza, Sala La Fundición - Sevilla

VIERAILUESITYS