Amalgam Melee tarkastelee taiteilijan sisäisiä ristiriitoja ja hiertymiä suhteessa ruskeuteen, valkoisuuteen, vallan ja väkivallan hierarkioihin suomalaisessa yhteiskunnassa. Peuralla on näyttämöllä pinkit tsinelas (tagalog)/ flipflopit sekä helavyö & puukko = helahoito. Hän työskentelee näiden kulttuuriperimäänsä eri tavoin kytkeytyvien objektien kanssa teoksen kysymysten parissa, avaten näin ruumiillisuutta, jossa valkoisen ylivallan rakenteet ovat läsnä sekä vallankäyttäjänä, että vallankäytön kohteena.
“Amalgam melee” viittaa kaoottiseen tai häiriöiseen tilaan, jossa monenlaisia elementtejä on sulautunut ja sekoittunut yhdeksi massaksi, epäjärjestyneellä tavalla. "Amalgaami" tarkoittaa seosta tai yhdistelmää, kun taas "melee" viittaa hämmentävään tai sekavaan tilanteeseen, johon liittyy taistelua tai konfliktia. Teos syventyy emotionaaliseen ja ilmaisuvoimaiseen ruumiiseen; suhtautuen tähän kompleksiin kolmanteen tilaan, keinona ja potentiaalina oman toimijuuden harjoittamiseen.
Työryhmä
Koreografia, konsepti, esiintyminen: Marika Peura
Äänisuunnittelu: Tiikka Drama
Tilasuunnittelu: Una Auri
Valosuunnittelu: Luca Sirviö
Dramaturgia: Caroline Suinner, Edgar Gonzalez
Pukusuunnittelu: Helmi Hagelin
Teoksen logo: Caroline Suinner
Tuotanto: Zodiak – Uuden tanssin keskus, Kaisa Nieminen, Marika Peura
Tukijat: Koneen säätiö
Teosprosessin inspiraatiot, referenssit
Inay by Thea Loo (documentary)
the tool of dialectical materialism
Wei-Chin Hwang: Demystifying and Addressing Internalized Racism and Oppression Among Asian Americans
Mason Majszak: The Epistemic Blindness of White Solipsism
Jan Louie Segundo Uy (2022): Filipino Migrants’ Experiences of Resilience against Racism and Discrimination in Finland
Daria Krivonos: White Nation and Anti-racist Lessons for Feminism
Audre Lorde: The Uses of Anger: Responding to racism
Frantz Fanon: on Violence
Rançoise Vergès: A feminist theory on violence
Eid, Hubara, Suinner, Beilinson: Third Culture Kids
Threadings. - The role of the artist is to load the gun. (podcast)
Beef (netflix series)
Blue Eye Samurai (netflix series)
My eternal love for freestyle hip hop dance & culture
Musiikki
Ruby Iberra - Us
Liturgy
Deli Girls
Tyler, the Creator - IGOR
Sophie
Skrillex
Death Grips
Kiitokset
Teresita Peura, Irja Halmela, Teresita Ruutu, Lydia Vamvouras, Emiel Riiko, Meriam Trabelsi, Haliz Yosef, Hanna-Kaisa Tiainen, Säde Rinne, Sara Hirn/Stoa, Ylioppilasteatteri, kaikki koeyleisössä vierailleet henkilöt
Biot
Marika Peura on filippiiniläis-suomalainen koreografi ja tanssija. Hän toimii monialaisesti tanssin ja nykyesitystaiteen kentillä työskennellen erityisesti ruumiin kokemuksellisuudesta avautuvan emotionaalisuuden, runollisuuden ja poliittisuuden innoittamana. Peura on valmistunut koreografian maisteriohjelmasta Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta vuonna 2020. Osana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun nykytanssin BA opintoja hän opiskeli myös HZT:n Dance, Context, Choreography -ohjelmassa Berliinissä. Hänen tanssitausta on freestyle hip hop tanssissa ja laajemmin katu- ja klubitanssikulttuurissa.
Edellisessä teoksessaan down below things shudder (2023), yhteiskoreografia Kaisa Niemisen kanssa, hän syventyi tanssivan ruumiin intimiteettiin; sen emotionaalisuuteen, aistillisuuteen, seksuaalisuuteen ja sosiaalisen tanssin energioihin ja lainalaisuuksiin klubi/reivitanssin ja nykykoreografian risteyksessä. Tulevassa videomuotoisessa projektissa (2025) Peura syventyy fyysisen intimiteetin tarkasteluun filippiiniläisen äitinsä kanssa, etsien reittejä intimiteetin uudelleen määrittämiseen aikuisen äidin ja tyttären välillä. Hanke on jatkoa Amalgam Melee teokselle, tutkien miten miten rasismin, patriarkaatin ja luokan rakenteet ovat kietoutuneet kysymykseen intimiteetistä. Peura palkittiin marraskuussa 2023 Suomen Kulttuurigaalan Kulttuurin Tulevaisuus -palkinnolla yhdessä työparinsa Kaisa Niemisen kanssa.
Una Auri on Aalto-yliopiston esittävän taiteen lavastuksen maisteriohjelmasta valmistunut lavastaja, suunnittelija ja esitystaiteilija. Lavastustaiteen praktiikassaan hän keskittyy työryhmälähtöisiin tilasuunnittelun menetelmiin. Aurille keskeistä tilasuunnittelussa on näkökulmasidonnaisuuden huomioiminen tilallisissa, materiaalisissa ja visuaalisissa ratkaisuissa. Taiteellisessa työssään hän on tutkinut muun muassa sitä, miten tila voi haastaa binääristä, hierarkkista ja normatiiivista ajattelua. Auria kiinnostaa erityisesti korkeana ja matalana pidetyn törmäyttäminen, lepo antikapitalistisena työskentelymetodina sekä suunnitteluun suuntautuminen neuroqueeriudesta käsin.
Caroline Suinner on poikkitaiteellinen taiteilija, kuraattori ja kulttuurityöntekijä, joka tunnetaan projekteistaan, jotka keskittyvät erilaisten todellisuuksiemme esityksiin sekä tunteisiin ja identiteettiin juurtuneiden kokemusten esille tuomiseen. Tällä hetkellä tämä tarkoittaa työskentelyä dramaturgina, DJ/MC:nä, tanssijana, vokalistina ja esitystaiteilijana. Suinneria inspiroivat tila- ja identiteettiorientoituneet, visuaaliset, immersiiviset ja kokeelliset taideprojektit, joiden ytimessä on marginalisoitujen ihmisten turvallisuuden ja radikaalin ilon tarkastelu.
Luca Sirviö on Helsingissä asuva freelance-valosuunnittelija, joka valmistui teatteritaiteen maisteriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta vuonna 2019. Hän työskentelee enimmäkseen nykytanssin ja teatterin parissa. Hän tarkastelee esityksiä kokonaiskompositioina, joissa valon rooli, esteettinen olomuoto, rytmi ja logiikka määräytyvät aina uudelleen kunkin teoksen tarpeista käsin. Sirviötä kiinnostaa kategorioiden välisyys, tyylilajien päällekkäisyys sekä tunnistettavan ja tuntemattoman rajapinnalla keinahtelu. Sirviö viettää aikaansa myös toisen suosikkitaiteenlajinsa musiikin parissa toimien aktiivisesti keikkailevan Teini-Pää-yhtyeen solistina, kitaristina ja biisintekijänä.
Tiikka Drama on helsinkiläinen ei-binäärinen queer taiteilija, joka käyttää ääntä luovana medianaan. Tiikka käyttää äänen psykofyysisiä aspekteja yhdistääkseen sensitiivisiä äänimaailmoja ja dramaattisia sävellyksiä tukien haluttua emotionaalista tunnelmaa. Yli 17 vuoden kokemuksella äänen ja musiikin tuottamisesta, Tiikka on erittäin lahjakas ja kokenut äänitaiteilija.
Helmi Hagelin (s.1996) on taiteilija ja pukusuunnittelija, joka osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun visuaalisin keinoin. Työllään ja taiteellaan hän kyseenalaistaa ja tekee näkyväksi vallitsevia rakenteita ja niiden vaikutuksia. Tällä hetkellä häntä kiinnostaa erityisesti intersektionaalisuus ja kuinka vähemmistöjen jäsenet nähdään yhteiskunnassa. Näitä aiheita hän tarkastelee queer-saamelaisen näkökulmasta. Helmi Hagelin on koulutukseltaan teollinen-ja brändimuotoilija puettavan muotoilun linjalta.
Edgar Gonzalez on Helsingissä asuva poliittinen aktivisti. Hän liittyi Madridin Kommunistisiin Nuoriin vuonna 1999, Espanjan Kansojen Kommunistiseen puolueeseen vuonna 2005. Hänellä on kokemusta ammattiyhdistysten komiteoiden järjestämisestä eri toimialojen työpaikoilla. Hän käyttää dialektista materialismia analysoidakseen yhteiskunnallisia, poliittisia ja taloudellisia muutoksia ja kehityskulkuja. Häntä kiinnostavat keskustelut länsimaisen hegemonian, nationalismin ja imperialismin vastustamisesta. Hän nauttii kävelystä kaupungilla pohtien, miksi Helsingin nykytaiteen museon edessä on ratsastavan fasistin monumentti.
Kaisa Nieminen on tanssija, koreografi ja rap-artisti. Hänen tanssitaustansa on katutanssissa; pääosin hiphopissa ja waackingissa/punkingissa. Tämä tausta näkyy hänen taiteellisessa työskentelyssään ja suhteessaan liikkeeseen. Hän valmistui koreografian maisteriksi Inter-University for Dance Berliinistä (HZT) vuonna 2019. Kaisa kuuluu Pimeä Hedelmä -nimiseen räp-yhtyeeseen. Hän pyrkii toimiessaan sekä hip hop -kulttuurin parissa että taidetanssikentällä reflektoimaan omaa valkoisuuttaan, sen tuomia etuoikeuksia, tilan oton ja vallan kysymyksiä suhteessa ruskeisiin kulttuureihin.
Esityspäivät ja esityshuomiot
To 5.9. klo 19 (ensi-ilta)
Zodiak Stage, Kaapelitehdas, Helsinki
La 7.9. klo 19
Su 8.9. klo 15
Ti 10.9. klo 19
Ke 11.9. klo 19
Pe 13.9. klo 19
La 14.9. klo 19
Ti 17.9. klo 19
Ke 18.9. klo 19
To 19.9. klo 19
Esityksen kesto: n. 60min
Sisältöhuomiot:
Esityksessä käytetään teatterisavua. Esityksessä on yhtäkkisiä voimakkaita ääniä, välkkyviä valoja. Esiintyjä käsittelee puukkoa esityksen aikana näyttämöllä. Esityksessä käsitellään valtarakenteita ja väkivallan teemoja.
Ikäsuositus:
13+ (Nuoren katsojan on tärkeää voida keskustella esityksen teemoista jälkeenpäin luotettavan aikuisen kanssa)