FRACPTURING taivuttaa aikaa, ruiskuttaa fluerosoivaa valoa pimeyteen, silmukoi ja sekoittelee fyysistä ja virtuaalista läsnäoloa.
FRACPTURING on esitys tanssista näyttökulttuurin aikana.
FRACPTURING on koreografia, joka törmäyttää black box -tilan lasiseen näyttömaailmaan. Teos tarkastelee näyttöä kokonaisuutena, joka on aineellisesti läsnä kasvojen edessä ja sormien alla sekä kognitiivisesti läsnä ajattelussa ja päivittäisessä maailmasuhteessa, vuotaen läsnäoloaan myös tanssin maailmaan.
Teoksen tekoprosessin aikana olemme pohtineet, että näytöistä on tullut niin tuttu kulttuurinen esine, että niiden hypnotisoiva kulttuurinen, poliittinen, kaupallinen ja sosiaalinen sisältö saa unohtamaan, että maailma näytön sisällä on todellakin erotettu meistä lasisella pinnalla. Näyttö on aina lähellä kehoa, kehon jatkeena, ja se ei koskaan sammu.
Työskentelyprosessin aikana olemme pohtineet monia kysymyksiä. Ensinnäkin, miten näyttökulttuurin olemassaolo vaikuttaa tanssin tekemiseen ja katsomiseen? Toiseksi, miten käsitys tanssista tai esitystaiteesta muuttuu, kun ne liitetään näytön kautta myös osaksi arvonmuodostusta ja huomiotaloutta? Kolmanneksi, millainen vaikutus katsojan hajautuneella huomiolla on tanssin tuotannon menetelmiin?
FRACPTURING vangitsee ja fragmentoi kehoja. Se kiihdyttää ja kerrostaa kuvavirtoja, silmukoi ja sekoittelee fyysistä ja virtuaalista läsnäoloa. Se ruiskuttaa fluoresoivaa valoa pimeyteen, taivuttaa aikaa, vääristää puhetta ja ääntä. FRACPTURING on esitys tanssista näyttökulttuurin aikana.
Lue Dash Chen ja Suvi Tuomisen haastattelu Päiväkirjastamme.
Viimeisen esityksen jälkeen 14.10. järjestetään laajennettu yleisötilaisuus. Sessioon ovat tervetulleita kaikki esitykseen osallistuneet, eikä siihen tarvita ennakkovalmisteluja, ainoastaan halu olla läsnä ja tutkia. Tilaisuuden vetäjänä toimii Patricia Scalco, sosiaaliantropologi, joka on kiinnostunut monitieteellisestä työstä, tunteiden sosiaalisista ja kulttuurien välisistä näkökohdista, representaatiokäytännöistä sekä yleisön ja esiintyjän dynamiikasta ja jälkihoitokäytännöistä.
Koreografia, dramaturgia ja esiintyminen: Dash Che & Suvi Tuominen
Mediataide ja esiintyminen: Sini Henttu
Äänitaide ja esiintyminen: Oula Rytkönen
Mentori: Patricia Scalco
Tekninen tuki: Johannes Vartola & Eero Alava
Tuotanto: Zodiak - Uuden tanssin keskus, Suvi Tuominen
Tukijat: Vivicas Vänner teatterisäätiö, Taiteen Edistämiskeskus, Koneen Säätiö
Residenssit: Zodiak Laboratory, Esitystaiteen seura, Ehkä-production & Nykytaidetila Kutomo
KANTAESITYS