Vuoden 2024 Sivuaskel-festivaali tuo Zodiakiin Helsingin Kaapelitehtaalle kuusi kansainvälistä vierailuteosta ja yhden kantaesityksen, sekä luo keskustelua ja kokemustenvaihtoa niiden ympärille.
Temaattisena ohjenuorana piirtyy esille erityisesti kysymyksiä vallasta, vapaudesta, anarkismista, toisaalta elämän hauraudesta ja tuntemattoman voimasta suhteessa tämänhetkiseen maailmantilaan. Teoksia yhdistää muun muassa myyttisen, demonisen ja arkaaisen virtaukset sekä ruumiittoman läsnäolo. Osittain sattumaltakin monet teokset käyttävät referenssinään balettia, inspiroituen ja ammentaen baletin myyttisyydestä, luoden kriittistä valoa ruumiin suhteeseen muun muassa kuriin tai tanssin kaanonin esteettisiin määreisiin.
Festivaalin avaa Margrét Sara Guðjónsdóttirin Boundless Ominous Fields Zodiak Stagella, yhteistyössä suomalaisesiintyjien Karolina Ginmanin ja Marlon Moilasen kanssa. Teoksessa kaksi kehoa sukeltaa somaattiseen meditaatioon ja luo kytköksiä ruumiin arkaaisiin kokemuksiin - nykyhetken ylittävään tietoon.
Tanssin Talon Erkko-salissa festivaalin aloittaa myös viime vuonna Sivuaskeleella vieraillut italialainen Silvia Gribaudi teoksellaan GRAND JETÉ. Gribaudi tuo omalla valloittavalla esiintyjyydellään suuren hypyn, ”grand jetén”, näyttämölle kaikessa tehossaan ja metaforisuudessaan. Teos kysyy uuden aloituksen mahdollisuutta; hyppyä tuntemattomaan tai askelta muutokseen. Esitys on yhteistyö italialaisen nykytanssiryhmän MM Contemporary Dance Company:n kanssa.
Brasiliaistaustaiset Davi Pontes ja Wallace Ferreira lähestyvät tanssia itsepuolustuksen näkökulmasta teoksellaan Repertório N.2 Teos manifestoi vaihtoehtoista ja alakulttuurista genealogiaa puolustuksen praktiikassa. Taiteilijoiden kiinnostuksena on tutkia niin teoriassa kuin käytännössäkin väkivallan globaaleja rakenteita ja etsiä tapoja analysoida ja kritisoida niitä koreografisessa työssään. Teos esitetään Tanssin talon yleisölämpiössä festivaalin avausviikonloppuna.
Sivuaskeleen päävieraana nähdään Euroopassa suuresti kohuttu ja moninkertaisesti palkittu itävaltalaistaustainen koreografi Florentina Holzinger teoksellaan TANZ. Teos käsittelee provokatiivisin keinoin ruumiin suhdetta kuriin ja kehon tekniikoihin. Teos tarkastelee romanttisen baletin fantasian ja pornografisen katseen yhteenkietoutumista. Kolmetoistahenkisen esiintyjäryhmän pääesiintyjänä nähdään Beatrice Schönherr, ensimmäinen ballerina, joka tanssi Kevätuhrin alasti John Neumayerin legendaarisessa teoksessa vuonna 1972. TANZ esitetään Tanssin talon Erkko-salissa.
Islantilainen Ruotsissa vaikuttava, ekspressiivisestä tyylistään tunnettu koreografi Halla Ólafsdóttir inspiroituu muotoa muuttavasta, ikuisesti liikkeellä olevasta Sylphidin hahmosta teoksessaan Sylph. Niin kuin tuuli Sylph ilmestyy näyttämölle ja häviää sieltä. Esiin valuvat niin räävittömän alhaiset kuin eteerisen ylhäiset voimat. Teos tuo Tanssin Talon Pannuhalliin ruotsalaisen Cullberg-ryhmän ilmaisuvoimaisen ensemblen.
Poliittisesti tinkimätöntä ja rohkean eksperimentoivaa tanssia edustaa vuorostaan puolalainen Agata Siniarska teoksellaan null&void, jossa keskiössä on sodan ekologia ja non-humaanin performatiivisuus. Teos nähdään Zodiakin omalla näyttämöllä Zodiak Stagella.
Festivaalin päättää saksalaisen July Weberin teos The Devil’s Hour, joka esitetään keskiyön tuntina Zodiak Stagella. Teos ammentaa eläinkunnan soidinmenoista ja ihmiskunnan hovitansseista ja kutsuu historiallisesti ladattuna keskiyön tuntina todistajiksi yliluonnollisia voimia.
Jatkamme vuonna 2024 vuosi sitten alkanutta yhteistyötä MUU Nykytaidekeskus Helsingin kanssa. Yhteisnäyttelymme julkistetaan tammikuussa 2024. Festivaalin sivuohjelmistossa on lisäksi tarjolla keskusteluja ja kohtaamisia festivaalin taiteilijoiden, yleisön ja kutsuttujen paikallisten vieraiden välillä sekä toki avaus- ja päätösbileet Kaapelitehtaan Konttori -kahvilassa.
Kuratointitiimissä ovat olleet lisäkseni mukana brittiläinen Ruotsissa asuva koreografi Peter Mills ja suomalainen, tällä hetkellä pääasiassa Sveitsissä asuva koreografi Sonja Jokiniemi. Olemme rakentaneet festivaalia ja sen kokonaisuutta tiiviissä keskustelevassa yhteistyössä ja pyrkineet luomaan moninaista ja ajatuksia herättävää näkymää kansainväliseen esittävään taiteeseen.
Toivomme, että mahdollisimman moninainen yleisö kohtaisi ja kokisi festivaalin tiiviin mutta rikkaan ohjelmiston. Toivotamme lämpimästi tervetulleeksi niin ensikertalaisen kuin kokeneemman katsojan!
Jenni-Elina von Bagh
Taiteellinen johtaja, Zodiak – Uuden tanssin keskus / Sivuaskel-festivaali